سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی
سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی

دفاع رئیس جمهور لبنان از روابط با ایران در سفر به عربستان

خبرگزاری فارس: دفاع رئیس جمهور لبنان از روابط با ایران در سفر به عربستان

رئیس جمهوری لبنان در سفر به عربستان از روابط کشورش با ایران دفاع کرد و گفت که ایران در چارچوب سیاست دفاع از مقاومت، از حزب‌الله حمایت می‌کند.  «میشل عون»‌ رئیس جمهوری لبنان در اولین سفر خارجی خود در هفته جاری به عربستان سفر کرد و در این سفر در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از روابط کشورش با ایران دفاع کرد.

ایران در قالب سیاست دفاع از مقاومت از حزب‌الله دفاع می‌کند

عون در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن و ریاض در پاسخ به این سوال که آیا روابط با ایران مانع لبنان برای ارتباط با دنیای عرب است گفت، این رابطه مانعی در خود ندارد.

میشل عون گفت: روابط ما با ایران عادی است. نماینده سیاسی (در هر دو کشور) است و این روابط چیزی در خود ندارد که مانع روابط طبیعی با جهان عرب نیست.

رئیس جمهوری لبنان توضیح داد: نکته‌ای را نباید نادیده گرفت و آن کمک ایران به حزب الله در چارچوب سیاست حمایت از مقاومت است. این کمک به چیزی تبدیل شده که جنگ با تروریسم در سوریه نامیده می‌شود و شاید این مسئله تا زمانی ادامه یابد که ما پایان آن را نمی‌دانیم.

روابط با عربستان عادی شد

عون در باب روابط لبنان و عربستان که در سال اخیر به تیرگی گرایید نیز گفت که روابط دیرینه دو کشور می‌تواند همه تیرگی‌ها را پشت سر بگذارد و او در این سفر دریافته که عربستان خواستار ثبات در لبنان است.

او گفت: شاید برخی مسائل سبب سکوت ما شد به دلیل اوضاعی که در برخی کشورهای عربی هست. من این سفر را آغاز این می‌دانم که همه چیز دوباره به حال طبیعی خود بازگشت.

لبنان می‌تواند میانجی باشد

میشل عون در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا لبنان می‌تواند میانجیگر باشد در منطقه، گفت:‌ بله. چرا نباشد؟ کسی را که به پایان جنگ دعوت کنید، چه ممکن است بگوید؟ جنگ همه را خسته کرده... دو طرف بازنده هستند و کسی پیروز است که کمتر باخته باشد. هرچقدر زمان جنگ طولانی شود، خسارت‌ها بزرگ‌تر می‌شود چرا که سلاح‌های پیشرفته‌ای اکنون استفاده می‌شود.

عون افزود: لبنان [در خصوص میانجیگری] با همه در منطقه صحبت می‌کند. بعد از آن می‌تواند به سراغ مسائل دیگر برود اما این، نیازمند این است که طرف‌های مرتبط، تمایل داشته باشند. من به عربستان رفتم و دریافتم که چه چیزی برایش مهم است و چه چیزی اذیتش می‌کند. باید با همه صحبت کنیم. اگر اراده‌ای برای حل [اختلافات] باشد، مشکلی نیست که انسان در حل کردنش ناتوان باشد. ما آماده مشارکت در هر چیزی هستیم که به آن تمایلی وجود دارد.

تلاش برای حل مشکلات شاید سبب تماس‌هایی با سوریه بشود

الشرق الاوسط از رئیس جمهور لبنان پرسید که آیا «سفر [شما] به سوریه مطرح است؟»، که عون گفت: خیر. تا الان مطرح نیست. اما میان سوریه و لبنان مشکلاتی هست مثل مشکل آوارگان که شاید [این سفر را] لازم کند. بار سنگین است و کسی کمکمان نمی‌کند. وقتی مشکلی هست، باید تماس‌هایی باشد برای حل کردن آن.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.