سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی
سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی

فرودگاه «الجراح» در شرق استان حلب چطور آزاد شد و رؤیای پرواز داعش ناکام ماند؟

خبرگزاری فارس: فرودگاه «الجراح» در شرق استان حلب چطور آزاد شد و رؤیای پرواز داعش ناکام ماند؟

فرودگاه الجراح یا کشیش در شرق استان حلب سوریه در دو مقطع «ارتش آزاد» و «داعش» را برای به خدمت گرفتن هواپیما و آسمان علیه ارتش سوریه وسوسه کرد؛ رؤیایی که به دلیل تاکتیک غافلگیرکننده «مقاومت» تعبیر نشد.  

سوریه، بهار سال 2013؛ شرایط در سراسر این کشور به سود تروریست‌ها در جریان است و در شرق استان حلب هم مواضع ارتش یکی پس از دیگری سقوط می‌کند.

عناصر تروریستی گروهک «ارتش آزاد» ابتکار عمل را در شرق استان حلب در دست گرفته‌اند و پس از اشغال بخش‌های وسیعی از این مناطق، در حال پیشروی به سوی فرودگاه راهبردی الجراح (کشیش) هستند.

روحیه سربازان ارتش در نتیجه شکست‌های متوالی ضعیف شده و در ادامه سقوط مناطق تحت کنترل دولت، فرودگاه الجراح نیز اشغال می‌شود.

این فرودگاه نظامی به دلایل مختلف که در ادامه بدان اشاره می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است اما وجود چند جنگنده آموزشی، 12 آشیانه و یک باند پروازی به طول 3 کیلومتر و 100 متر، سرکرده‌های ارتش آزاد را به وسوسه انداخت که آیا امکان آموزش خلبان و به پرواز درآوردن جنگنده‌ها وجود دارد یا خیر؟

رؤیای «ارتش آزاد» برای به خدمت گرفتن هواپیما علیه ارتش سوریه

پس از مدتی «ارتش آزاد» با همکاری گروه تروریستی احرار الشام توانست 6 افسر جدا شده از ارتش سوریه را به این فرودگاه منتقل کند تا رؤیای به پرواز درآمدن جنگنده‌ها قوت بگیرد.

اما وجود پدافند هوایی و پرواز جنگنده‌های سوری در آسمان شرق حلب هیچ گاه اجازه نداد آرزوی تروریست‌ها به واقعیت تبدیل شود.

رؤیای پرواز برای داعش

در اوایل سال 2014 با قدرتمندتر شدن داعش معادلات در شرق حلب تغییر کرد و داعش به شرق استان حلب نفوذ کرد و کنترل فرودگاه الجراح از «ارتش آزاد» به «داعش» منتقل شد.

حالا این بار نوبت داعش بود که با کمک افسران فراری رژیم سابق بعث عراق شانس خود را برای به پرواز درآوردن جنگنده‌های فرودگاه امتحان کند.

با کمک این افسران، موتور جنگنده‌های سوری در این فرودگاه روشن و حتی پرواز آزمایشی انجام شد؛ این یک موفقیت بزرگ برای داعش بود اما پس از مدت کوتاهی جنگنده‌ها هدف قرار گرفته شدند تا این فرودگاه فقط به یک پادگان آموزشی برای تروریست‌ها تبدیل شود.

اندازه بزرگتر نقشه اینجا   

در سه سال گذشته، این فرودگاه به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش برای آموزش عناصر خود تبدیل شد.

صدها تن از عناصر داعش در طول این مدت در این فروگاه آموزش دیدند و به مناطق شرقی و جنوبی استان حلب اعزام شدند.

داعش در هر دوره، 400 تن از نیروهای خود را در این فرودگاه آموزش داد. 300 تن از عناصر ویژه این گروه تروریستی به صورت دائم در این فرودگاه حضور داشتند و در بعضی مواقع تعداد کارشناسان داعش در این پایگاه به دو هزار نفر هم می‌رسید.

وجود پناهگاه‌های متعدد در فرودگاه الجراح امتیاز ویژه‌ای برای داعش محسوب می‌شد تا بتواند با خیال راحت‌تری از نیروهایش در این مکان حمایت کند.

نزدیکی فرودگاه به مرزهای استان رقه، پایتخت خود خوانده داعش اهمیت آن را چند برابر کرد و فرصت بیشتری برای مانور داعش فراهم آورد.

یکی دیگر از امتیازهای این فرودگاه وجود سایت‌های مخفی نظامی بود که باعث شد عناصر داعش بهترین استفاده ممکن را از این غنیمت ببرند.

شاید دو ماه قبل، درست زمانی که عملیات در شرق حلب آغاز شد تصور حرکت نیروهای سوری به سمت این فرودگاه به دلیل پیچیدگیهای میدان نبرد وجود نداشت و حتی بر روی نقشه آزادی این فرودگاه غیرممکن به نظر می رسید.

در این مقطع زمانی همه گمانه‌زنی‌ها به پیشروی نیروهای سوری به سوی شهر دیرحافر، دومین پایگاه داعش در استان حلب معطوف شده بود اما با راهبرد اتاق عملیات جبهه مقاومت همه حامیان تروریست‌ها غافلگیر شدند همان طور که در آینده نزدیک روند این غافلگیری ادامه می‌یابد**.

پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در شرق استان حلب در نهایت به اشغال چهار ساله این فرودگاه پایان داد؛ موضوعی که شاید در این مقطع زمانی به یک معجزه نظامی شباهت داشته باشد زیرا با ابتکار فرماندهان جبهه مقاومت و نیروهای سرتیپ سهیل حسن (فرمانده نیروهای تایگر) محقق شد.

اما باید توجه داشت که درگیری‌ها در حومه این فروگاه ادامه دارد و داعش به دلیل آنچه در خصوص اهمیت این فرودگاه گفته شد همچنان برای اشغال مجدد آن تلاش می‌کند.

فرودگاه الجراح در 85 کیلومتری شرق شهر حلب، 25 کیلومتری جنوب شهر منبج، 20 کیلومتری شهر مسکنه و 10 کیلومتری شهر مهم دیرحافر واقع شده و با شهرک راهبردی الخفسه در شرق استان حلب تنها 8 کیلومتر فاصله دارد.

مساحت کل فرودگاه الجراح 20 هکتار است و در حومه آن زمین‌های حاصل‌حیز کشاورزی برای کشت محصولاتی از جمله جو، گندم و پنبه وجود دارد.

انتهای پیام/ص


**به دلیل محرمانه بودن برخی اطلاعات، اشاره به برخی موضوعات در زمان فعلی مقدور نیست و «بین‌الملل فارس» در آینده در خصوص جزئیات عملیات جبهه مقاومت در شرق استان حلب و نتایج این موفقیت، گزارشی منتشر خواهد کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.