سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی
سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی

زاکانی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی: کشور وضعیت بحرانی دارد

زاکانی

دواطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شرایط کشور در موقعیتی است که در تامین اجتماعی با ورشکستگی مواجهیم.  

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی دواطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: اگر بعد جنگ الگوی اقتصاد آزاد را گرفتیم یا دوم خرداد الگوی توسعه سیاسی را عاریه گرفت، سهل الوصول بود و ماحصلش این شد که 6 برنامه کشور بر این مدار ترسیم شد.

وی ادامه داد: یک الگوی دیگر خاستگاهش انقلاب اسلامی است که آن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است که زحمت دارد و دیکته از روی دست دیگران نیست و باید خود بسازیم و تولید کنیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پیشرفت ایرانی اسلامی پایه و اساس علم و فرهنگ و پیشران نظام فرهنگ تعلیم و تربیت است. در داخل کشور دو الگو مطرح می‌شود، یکی به خارج کشور نگاه می‌کند و می‌گوید نیاز به سرمایه و تکنولوژی خارجی داریم، الان در سال 96 این راه پاسخ خودش را پیدا نکرد.

زاکانی با بیان اینکه حکایت امروز ما با دنیا این است که ما را نیازمند می‌دانند، گفت: در نگاه دوم می‌شود بدون توجه به هیچ یک از مولفه‌های نگاه نوع اول از رکود خارج شد.

وی تاکید کرد: موقعیت کنونی کشور وضعیت بحران است و چراغ‌های خطر روشن شده است. شرایط کشور در موقعیتی است که در تامین اجتماعی با ورشکستگی مواجهیم و دارایی کمتر از 9 درصد تعهد است.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری راه برون رفت از این مشکلات را توجه به امکانات و اقتضائات کشور دانست و گفت: اگر بخواهد در کشور اتفاقی بیفتد، باید کانون تولید را وسط قرار دهیم و همه چیز را برای تولید بگذاریم.

علیرضا زاکانی با اشاره به شرایط اقتصادی روز کشور اظهار کرد:امروز در کشور  و پس از 38 سال می‌توان قضاوت دقیقی کرد و دید راهی که تا امروز آمده‌ایم آیا راه درستی بوده یا خیر و اگر راه درستی بوده آن را ادامه دهیم اما در صورتی که راه را اشتباه رفته‌ایم سعی در اصلاح آن کنیم.

وی با اشاره به عدم خودباوری مسئولین در دوره‌های مختلف گفت: عدم خودباوری و نگاه به پتانسیل‌های درونی کشور مسیری را پیش روی ما قرار داده که نگاه مسئولین را به استفاده از الگوهای توسعه فردی سوق داده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: متاسفانه مسئولین ما برای اداره کشوراز روشهایی استفاده کردند که کشورهای غربی قبلا نیز از آنها استفاده کردند و در واقع ما همان الگوها را کپی کرده‌ایم و به خودمان زحمت ندادیم تا فکر کنیم و الگوهای جدیدی برای پیشبرد اقتصاد کشورمان ایجاد کنیم.

زاکانی با اشاره به الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی تصریح کرد: در مقابل استفاده مجدد از الگوهای تکراری غربی الگوی دیگری به نام پیشرفت ایرانی - اسلامی وجود دارد که امکان دارد این روش در ابتدا زمین‌خوردن و هزینه‌هایی را برای ما داشته باشد، اما نکته مثبت آن این است که دیگر از الگوهای غربی استفاده نکرده‌ایم و متکی به توان و پتانسیل خودمان بوده‌ایم. 

وی با ذکر مثالی از الگوی انقلابی در تاریخ ایران گفت: الگوی دفاعی ما در دوره 8 سال دفاع مقدس از آن دسته از روشهایی بود که ما را به موفقیت‌های شکوهمندی در تاریخ جنگ 8 ساله رساند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور افزود: البته در ابتدای جنگ ما از الگوهای دفاع غربی که براساس الگوی خط آتش بود استفاده کردیم که در عملیاتی مانند هویزه نتیجه ضعف‌های موجود در این الگو را به دلیل ضعف در سیستم‌های دفاعی‌مان دیدیم.

زاکانی ادامه داد: پس از دوره بنی‌صدر بود که ما در جنگ از مدل عملیات در شب استفاده کردیم که الگویی کاملا بدیع و تازه بود و موفقیت‌های ارزشمندی نیز نصیب‌مان شد و امروز شاهد آن هستیم که این الگو در کشورهایی مانند یمن و سوریه نیز که درگیر جنگ هستند در حال استفاده شدن است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به الگوهای موجود در اقتصاد اظهار داشت: در اقتصاد نیز دو نوع الگو وجود دارد، یک الگو نگاه به خارج و سرمایه‌گذاری خارجی است تا با رفع مشکل سرمایه راه‌ها برای ایجاد اشتغال هموار شود و الگوی دوم نیز توجه حداکثری به پتانسیل‌های داخلی و در صورت لزوم استفاده از سرمایه‌های خارجی است.

دبیر کل جمعیت راهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: امروز که در این نقطه ایستاده‌ایم می‌بینیم که الگوی اول جواب نداده و در واقع الگویی شکست خورده به حساب می‌آید و تنها راه نجات اقتصادمان نگاه به درون و استفاده از سرمایه‌ها و منابع داخلی برای حل مشکلات است.

زاکانی با اشاره بحث نقدینگی در کشور گفت: نکته دیگری که در اقتصاد باید به آن توجه کرد بحث نقدینگی در کشور است و باید توجه داشته باشیم که نقدینگی را طوری مدیریت کنیم که نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی برای انجام پروژه‌های داخلی و تولید اشتغال نداشته باشیم.

وی با اشاره به امکانات و سرمایه‌های فراوان داخلی در کشور تصریح کرد: امروز در کشور امکانات و اقتضائات بسیاری وجود دارد که متاسفانه توجهی به آنها نمی‌شود. به طور مثال صنایع پتروشیمی در کشوری مانند ژاپن تبدیل به یکی از پایه‌های اصلی اقتصادی این کشور شده است. این در شرایطی است که ژاپن از ذخایر گازی غنی در کشور خود نیز برخوردار نیست و ما اگر بتوانیم صنایع پتروشیمی خود را همانند ژاپن به عنوان پایه اقتصاد خود قرار دهیم شاهد آن خواهیم بود که از اقتصاد تک‌محصولی خارج خواهیم شد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور با اشاره به نحوه مدیریت در وزارت نفت اظهار کرد: در مدیریت هنر این نیست که وزیر نفت ما  به فروش نفت خام افتخار کند، هنر این است که سعی در ایجاد ارزش افزوده بیشتر از نفت خام داشته باشیم.

زاکانی افزود: متاسفانه وزیر نفت ما می‌گوید که در صنعت نفت هرچه در دلالی موفق‌تر باشیم مدیریت قویتری خواهیم داشت.

وی گفت: اگر درآمد سرشار می‌خواهیم و اگر عزت و تولید اشتغال می‌خواهیم تنها راه آن نگاه به داخل و پتانسیل‌های داخلی کشور است. اگر بخواهیم رونق اقتصادی در کشور داشته باشیم باید به یک کانون توجه کنیم و آن کانون تولید است و متاسفانه اولین مانع تولید خود دولت است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور ادامه داد:‌هزینه جاری دولت در سال 92، 88 هزار میلیارد بود که در سال 95 با رشدی فزآینده به 220 هزار میلیارد رسید که این یعنی بزرگ شدن دولت.

زاکانی با اشاره به روند صعودی هزینه‌های جاری دولت گفت: متاسفانه دولت برای جبران هزینه‌های خود به طور دائم از بانکها تامین اعتبار می‌کند  و از طرفی بانکها نیز در صورتی که نتوانند نیازهای مالی دولت را برطرف کنند مجبور می‌شوند که به استقراض از بانک مرکزی روی بیاورند و بانک مرکزی نیز اعتباراتی را که باید صرف تولید در کشور بکند باید صرف دادن قرض به بانکها و در واقع صرف هزینه جاری دولت کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث شفافیت در کشور گفت: امروز در کشور ما شفافیت وجود ندارد که این یک معضل بزرگ و خطرناک است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور ادامه داد:‌ اقتصاد کشور ما تبدیل به اقتصادی بسته شده است که هیچ مسئولی حتی جرات ندارد بگوید که در بخش اقتصادی چه اتفاقی در حال رخ دادن است و مسئولین تنها مشکلات را به گردن دولتهای گذشته می‌اندازند و از مسئولیت‌های خودشان شانه خالی می‌کنند.

زاکانی گفت: شفافیت امروز یکی از اهرمهای اصلی است که می‌توان با اجرای هر چه بهتر آن تولید را رونق داد و از طرفی مبارزه با عدم شفافیت می‌تواند در کوچکتر شدن دولت و کاهش هزینه‌های جاری او کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.