سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی
سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی

با خانه تکانی در وزارت خارجه: رمزگشایی از یک تغییر ظریف!/ آیا عزل عبداللهیان به معنای تغییر سیاست ایران است؟

رمزگشایی از یک تغییر ظریف!/ آیا عزل عبداللهیان به معنای تغییر سیاست ایران است؟

دیروز خانه تکانی در وزارت خارجه صورت گرفت و امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی برکنار شد.  حسین امیر عبداللهیان، دیپلمات کارکشته و باسابقه وزارت خارجه ایران، جای خود را با حکم محمد جواد ظریف، به حسین جابری انصاری داد. جابری انصاری پیش از این به عنوان سخنگوی وزارت خارجه ایران مشغول به کار بود. جابری‌انصاری پیش از سخنگویی، مسئولیت‌هایی مانند مدیریت گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج‌فارس، مشاور معاونت عربی و آفریقا، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا و سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی را در کارنامه دارد.


امیر عبداللهیان که توانست کارشناسی ارشد روابط بین اللملل را در سال 1375 کسب کند و در دانشگاه تهران نیز مدرک دکترای خود را در این رشته اخذ کند، یکی از کارشناسان برجسته مسائل منطقه غرب آسیاست که از همان اوان شروع به کار تحلیل های دقیقی از شرایط منطقه ارائه می داد. 


وی از سال 1390 تا دیروز در پست معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه خدمت می کرد و پیش از این نیز در حوزه های مربوط به کشوهای خلیج فارس و به ویژه عراق، فعالیت می کرد. به طور کلی در 25 سال فعالیت امیرعبداللهیان در وزارت خارجه، وی یک کارشناس باتجربه و دیپلمات فعال در حوزه منطقه خاورمیانه، خلیج فارس و کشورهای عربی شناخته می شد. سال هایی که او در حوزه عربی و آفریقایی وزرات خارجه حضور داشت اوج تلاطم منطقه ای بود. بیداری اسلامی در سال 2010 منطقه شمال آفریقا را در نوردید و باعث سقوط دیکتاتوری های تونس و مصر شد. این تلاطم به دمینویی تبدیل شد و به سرعت به سمت کشورهای عربی غرب آسیا نیز حرکت کرد. در این سال ها، امیرعبداللهیان در مهمترین معاونت وزارت خارجه حضور داشت. 


با فروکش کردن موج بیداری اسلامی و بروز بحران داخلی در سوریه و سپس عراق، نقش معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه بیش از پیش پررنگ شد و تقویت محور مقاومت اولویت اصلی این معاونت گردید. سوریه در یک توطئه بین المللی گرفتار تروریسم تکفیری شد و تروریست ها توانستند عراق را نیز با کمک کشورهای غربی و عربی حاشیه خلیج فارس، در نوردند. اوضاع در منطقه با ظهور داعش و گروه های ترویستی مشابه بسیار بغرنج شد و همراستایی سیاست های وزارت خارجه با سیاست های منطقه ای ایران در قالب مقاومت، ضروریت بیشتری داشت که این ماموریت ویژه بر عهده دیپلمات کهنکار یعنی امیرعبداللهیان قرار داشت. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.