سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی
سربازولایت

سربازولایت

سیاسی - اجتماعی - فرهنگی

اقتصاد ایران نفعی از رهگذر برجام نبرد/ حل ساختاری مشکلات در گرو اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری فارس: اقتصاد ایران نفعی از رهگذر برجام نبرد/ حل ساختاری مشکلات در گرو اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بنا به اذعان صریح رئیس کل بانک مرکزی، اقتصاد کشور از لغو تحریم هیچ نفعی نبرده است، تاکید کرد: کلید حل مشکلات ساختاری در اقتصاد مقاومتی است.  سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، در دیدار نوروزی وزیر اسبق جهاد کشاورزی و مدیران عامل سازمان اقتصادی کوثر با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را مانند 8 سال گذشته با یک عنوان اقتصادی نامگذاری کردند، گفت: همانطور که در بیانات ایشان هم بود شاید انتظار می‌رفت با توجه به مسائل و مشکلاتی که کشور در زمینه سیاست خارجی با آن روبروست نامگذاری و شعار سال بر این اساس انتخاب می‌شد، اما نقطه کانونی مباحثی که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر و امسال مطرح کردند مسئله اقتصاد است.


موسوی تصریح کرد: شاید اینگونه احساس شود که نامگذاری سالها و شعارهایی که انتخاب می‌شود بدون عقبه کارشناسی و یا صرفاً براساس گمانه‌زنی‌های انتزاعی صورت گیرد اما حقیقت امر این است که ایشان برای انتخاب شعار سال عقبه راهبردی و کارشناسی را طی می‌کنند.


مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: حقیقت این است که مسئله اقتصاد و مخصوصاً اقتصاد مقاومتی طی سال‌های اخیر یک مقوله کاملاً عینی و ملموس است.


وی تصریح کرد: زمانی که وارد جامعه می‌شویم و حرف دل مردم را می‌شنویم عمدتاً مسئله اصلی آنها اقتصاد و  کلید واژه و مشکلات اصلی مرتبط با آن بحث اشتغال و همچنین بحث رکود است.


موسوی گفت: رکود مسئله‌ای است که قشر محروم و مستضعف و حتی افرادی که به لحاظ اقتصادی در مرتبه متوسط به بالا قرار دارند و افرادی که در حوزه کارآفرینی و بخش خصوصی فعالیت می‌کنند با آن مواجه هستند.


مدیرعامل خبرگزاری فارس بیان داشت: ما نمی‌خواهیم دستاوردهای دولت و دولت‌ها را در این رابطه نادیده بگیریم اما حقیقت این است که طی سال‌های اخیر بر اساس آنچه ملاحظه می‌شود برنامه جدی برای این مشکل دیده نشده است.


وی افزود: در این رابطه حرف زیاد است اما آنچه که باعث شد تا مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری بنامند باید در عرصه عمل هم اتفاق بیفتد.


موسوی بیان داشت: امروز اتفاقی که در حوزه اشتغال می‌افتد و ما می‌بینیم این است که نه تنها شاهد بیکاری هستیم بلکه شاهد بیکار شدن شاغلین هم در عرصه جامعه هستیم.


وی افزود: به نظر می‌رسد برای رفع مشکلات اقتصادی یک طرح کلان اقتصادی لازم است،البته عده‌ای اقتصاد مقاومتی را برای رفع مشکلات اقتصادی باور ندارند و تصویر دیگری از آن می‌کنند.


وی با بیان اینکه نباید به سرمایه‌گذاری خارجی بعد از رفع تحریم‌ها و اینکه سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در داخل مشکلات را حل می‌کنند دلخوش باشیم، اظهارداشت: با توجه به اینکه متخصص علم اقتصاد نیستم نمی‌خواهم اظهار نظر کنم اما آنچه که در عینیت رخ داده این بوده است که آقای سیف رئیس بانک مرکزی اعلام کرد هیچ اتفاقی از قبل رفع تحریم‌ها و برجام برای اقتصاد ما نیفتاده است.


مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: لذا ضمن اینکه تأکید داریم باید با دنیا و اقتصاد جهانی و آن جاهایی که برای ما مزیت نسبی دارد تعامل داشته باشیم و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، در عین حال مجموع شرایط جهانی و شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند که اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک الگوی درست با چهارچوب‌هایی که در سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری مطرح شده، به کار بریم.


موسوی تصریح کرد: نباید اقتصاد مقاومتی را به عنوان اقتصاد ریاضتی معرفی کرد.


وی بیان داشت: بسیاری از اهالی اقتصاد و صاحب‌نظران علم اقتصاد قبول دارند که راه درمان مشکل اقتصاد همین اقتصاد مقاومتی است و حتی افرادی که به لحاظ سیاسی به نظام دلبستگی ندارند هم اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک نسخه درست برای کشور تائید کرده‌اند.


مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که این روش درست است و مسائل ساختاری کشور را در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی حل می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی بیخود و بی‌جهت به سرمایه‌گذاری نمی‌پردازند و طمع دارند، اظهارداشت: بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی کشور ترکیه مبتنی بر استقراض بوده که با یک تکانه در حوزه اقتصادی دچار مشکل می‌شود.


وی تصریح کرد: بنابراین برخی الگوها قابل اقتباس نیست و باید مبتنی بر نیاز خودمان حرکت کنیم.


موسوی بیان داشت: اگرچه برخی‌ می‌گویند ما توانمندی نداریم، اما اتفاقاتی از جمله خودکفایی در تولید گندم اگرچه بعداً دستخوش تغییراتی شد، نشان می‌دهد که ما توان داریم و می‌توانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.